Content Repurposing

Så får du ut så mycket som möjligt av ditt content

24. januari 2023 - Content Marketing

Du återvinner glas, burkar, papper och annat skräp. Men när det kommer till innehållet i din marknadsföring, ditt så kallade content, så kasseras det direkt efter att du skickat ut ditt månatliga nyhetsbrev. Content Marketing handlar om återbruk.

Du lägger ner mycket tid på att skapa allt detta fantastiska content. Kanske skickar du ut det i ett nyhetsbrev och delar det på sociala medier (SoMe). Men sedan händer ingenting mer med det – någonsin. Vad händer om några av dina följare missade just detta episka innehåll? Eller om nyhetsbrevet skickades direkt i papperskorgen för att mottagaren helt enkelt inte hade tid just då?

Content Marketing handlar om återbruk för att du ska få ut så mycket som möjligt av den tid du investerat. Detta är också känt som Content Repurposing: disciplinen att omvandla ditt innehåll till andra format, vinklar och olika kanaler.

Så börja med den långsiktiga planeringen av ditt content och dess spridning redan i dag – så att det kan leva ett långt och engagerande liv där ute.

Allt handlar om grunden

Innan vi går in på hur vi återbrukar content (innehållet i din marknadsföring), låt oss först titta på det grundläggande med Content Marketing. Content Marketing är en teknik som används för att skapa och sprida värdefullt innehåll för att nå ut till och attrahera målgruppen att till exempel bli en ny kund, medlem eller medarbetare.

Content är så mycket mer än bara text. Content är också all den värdefulla information som du kommunicerar via olika kanaler, t.ex. bilder, videor, grafik och ljud. Och dessa element kan kombineras på flera olika sätt.

Tänk på din hemsida som en grund för ditt innehåll. Det är dit du vill leda din målgrupp så att de kan ta nästa steg i sin resa, t.ex. anmäla sig till ett event, titta på mer relevant information, boka ett möte, ta kontakt, köpa något och så vidare.

Se till att planera content av hög kvalitet under året som ska ligga till grund för din content marketing. Låt oss kalla denna typ av content för Hero Content. Hero Content kan vara en samling artiklar, broschyrer, fallstudier, undersökningar och rapporter, eller ett webinar, en bra video och så vidare. Lägg all din kärlek på ditt Hero Content, eftersom detta kommer att utgöra kärnan i ditt content.

Mängden av Hero Content beror på typen av verksamhet, interna resurser, kanalmix och målgrupp. För vissa företag är 3–4 typer av Hero Content per år mer än tillräckligt för att kunna täcka in alla kanaler med återvunnet innehåll. För andra kommer någon typ av Hero Content per månad att göra susen.

Som en tumregel är det viktigt att komma ihåg att optimera innehållet för sökmotorer (sökmotoroptimering) med relevanta nyckelord. Då kommer du att få ut det fulla värdet av ditt content. Men det är en helt annan historia som vi kan berätta mer om en annan gång.

Nästa steg är att ta fram en plan

För att bli en Content Ninja är ditt hemliga vapen en plan! En plan säkerställer att du inte slösar bort tid varje måndag morgon på att försöka tänka ut nästa lysande inlägg. En plan innebär inte bara att du sparar tid, utan hjälper dig också strategiskt att välja rätt kanaler, format, segment, vinklar och mål för innehållet, så att du kan dra så mycket nytta av det som möjligt.

Börja planera ditt Hero Content under året. När ska det produceras, publiceras och spridas?

Ta sedan varje typ av content och fråga dig själv: Hur kan detta innehåll anpassas till ett nytt format som skapar värde för din målgrupp?

Till exempel:

  • En fallstudie kan användas som en del av ett e-postflöde för att konvertera leads till kunder.
  • En undersökning kan få nytt värde genom att uppdatera statistiken bakom.
  • En artikel kan konverteras till en liten video.
  • En rapport eller dokumentation kan delas upp i ett antal nyhetsbrev.
  • En video kan användas för annonsering genom att lägga till bra text.
  • Ett antal blogginlägg kan sättas ihop till en e-bok.
  • Ett webbinarium kan bli en fördjupad artikel i ämnet.

Allt detta innehåll kan användas till flera inlägg på sociala medier, i digitala annonser, e-postmarknadsföring eller automatiseringsflöden.

Nu återstår bara att planera när du ska producera och sprida dessa ”nya” innehållsdelar i din content-plan.

Låter det svårt? Upptäck dessa 9 olika sätt att göra det på

På JS hjälper vi våra kunder att stärka sina berättelser genom content som broschyrer och filmer. Låt oss titta på hur en interaktiv broschyr med ett rekryteringsämne kan användas och återanvändas – på minst 9 olika sätt:

  1. Online-broschyren placeras på en karriärsida på kundens hemsida så att potentiella kandidater kan få en uppfattning om hur det är att arbeta där. Broschyrbilderna läggs ut på hemsidan på olika platser för att visa upp arbetsmiljön.
  2. Broschyren läggs ut på sociala medier, till exempel företagets LinkedIn-sida, med olika budskap. Det kan handla om employer branding, CSR eller lediga tjänster.
  3. Anställda uppmuntras att dela och engagera sig i det publicerade innehållet.
  4. Om projektet innehåller videor, till exempel uttalanden från medarbetare, kan dessa användas för jobbannonser så att sökande kan uppleva jobbet ur en anställds synvinkel (socialt bevis).
  5. Flera inlägg med bildgallerier sprids på sociala medier, så att potentiella kandidater kan spegla sig i bilder av potentiella kollegor. Naturligtvis är bilderna extra användbara för att skapa en röd tråd på Instagram.
  6. Den bästa artikeln från broschyren distribueras via företagets nyhetsbrev och delas på sociala medier.
  7. En länk till broschyren är integrerad i de anställdas e-postsignaturer så att andra enkelt kan komma åt den.
  8. Om det inte finns någon film inkluderad i broschyren kan bilderna från broschyren omvandlas till en film med tillhörande musik och text. Denna film kan användas för annonsering på sociala medier (t.ex. YouTube, Instagram, LinkedIn).
  9. En artikel kan justeras och publiceras på verksamhetens blogg. Innehållet bör optimeras för sökmotorer för att få trafik från exempelvis Google.

När vi har lämnat över ett projekt till kund, får kunden tillgång till en Content Bank med färdiga format som t.ex. en broschyr och alla bilder från fotograferingen – inklusive de bilder som inte har använts för broschyren. Om projektet innehåller en film, kommer denna självklart också att finnas tillgänglig i Content Banken tillsammans med olika videoelement från broschyren, såsom korta testimonials (Snap-videor) osv.

Denna Content Bank är ett kraftfullt verktyg som ger dig möjlighet att återbruka ditt content och fylla dina kanaler med värdefullt innehåll som hjälper dig att attrahera och engagera din målgrupp och därmed skapa långsiktiga relationer.

Så kom i gång med att återbruka redan idag!