inblick

Snabbguide: 7 digitala annonseringsmetoder som du vinner på att lägga till i din marknadsföringsstrategi

Har du fortfarande inte börjat arbeta med digital marknadsföring fullt ut? Digitala annonseringsmetoder kan vara ett bra sätt att komma i gång – som samtidigt ger resultat ganska snabbt. Prova dessa 7 digitala annonseringsmetoder.

Kategori Annonsering
Datum 31. mars 2023
A computer and an iPhone showing examples of digital advertising methods.

”Framtiden är digital!” har du säkert hört. Det begreppet vill vi omdefiniera – för framtiden är redan här! Om digitala marknadsföringsmetoder fortfarande bara utgör en liten del av din marknadsföringsstrategi har du halkat efter dina konkurrenter, eller kommer att göra det.

Men var ska man börja? Ta en titt på några olika digitala annonseringsmetoder. Det är enkelt att komma i gång, och du kan spåra resultatet från början – i jämförelse med andra marknadsföringsmetoder som kan vara mer långsiktiga.

Låt oss dyka ner i ämnet. Här är 7 digitala annonseringsmetoder som du kan välja på.

1. Annonser på sociala medier

Annonser på sociala medier är en bra början. Här kan du rikta in dig på din målgrupp mycket specifikt. Till exempel baserat på demografi, intressen, geografiskt läge etc.

Du kan annonsera på sociala medier för ökad varumärkeskännedom, så att fler inom din målgrupp lär känna ditt varumärke. Denna metod är också väldigt effektiv för remarketing. Du kan till exempel rikta in dig på personer som nyligen har besökt din hemsida, sett en av dina videor eller interagerat med ditt innehåll.

Här är en lista över potentiella sociala mediekanaler som du kan använda för annonsering:

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • YouTube
  • Pinterest
  • Snapchat
  • Twitter

Se till att välja de kanaler som är meningsfulla för din verksamhet – och där din målgrupp finns.

2. Digitalt marknadsföringsmaterial

Många traditionella marknadsföringsformat finns nu även representerade online. Till exempel broschyrer, videor, reklamblad och annat. Detta skapar möjligheter för dig att ha annonser i denna typ av material.

Det kan förslagsvis vara branschtidningar, leverantörsbroschyrer, informativa videor etc. Annonsering i dessa medier kan göra underverk för att öka din varumärkeskännedom, eftersom du kan ”samåka” med avsändaren för att nå ut till avsändarens mottagare och målgrupp.

När du väljer media eller avsändare, se till att det har relevans för din målgrupp eller bransch. På så sätt får du mer valuta för pengarna.

Här är ett exempel på en av våra kunders broschyrer som innehåller några riktigt coola interaktiva annonser

Se hela broschyren och annonserna här.

3. Sökmotorannonsering

Sökmotorannonsering är en go-to för många företag. Med den här metoden kan du vara ett av de första sökresultaten som användarna ser när de söker efter ett specifikt nyckelord relaterat till ditt företag.

Om du till exempel söker efter JS Sverige på Google ser du att det allra första sökresultatet är markerat som sponsrat och länkar till JS Sverige.

Google är inte den enda sökmotorn du kan annonsera på. Bing och Yahoo kan också vara relevanta att använda – om din målgrupp använder dessa sökmotorer. Kolla in din Google Analytics eller andra webbstatistikverktyg för att ta tag i den informationen.

4. Bannerannonser online

Bannerannonsering är ett utmärkt sätt att få ditt varumärke att synas och bli ihågkommet. Syftet kan vara att öka varumärkeskännedomen, så att ännu fler lär känna ditt varumärke. Ett annat bra syfte är remarketing.

Så om någon nyligen har besökt din hemsida kommer de att exponeras för dina bannerannonser – eller displayannonser som de också kallas – på andra webbsidor som finansieras av annonser. Du kanske känner till dem från nyhetssajter och bloggar.

Photo: CNN

5. Advertorials online (sponsrade inlägg)

Advertorials används främst på webbplatser som innehåller nyheter eller artiklar. En advertorial är ett kommersiellt innehåll som utformats så att det ser redaktionellt ut. En annons kommer vanligtvis att ha formen av en artikel. Fokus kan ligga på din verksamhet eller några av dina produkter eller tjänster. Men det kommer att finnas ett visst nyhetsvärde eller ge en ”aha, så intressant”-känsla för dem som läser, då denna typ av annonser är mycket närmare och mer riktade till läsaren.

Det handlar om att skapa intresse hos läsaren. För vi vill få dem att läsa, eller hur? Återigen fungerar detta riktigt bra för att skapa varumärkeskännedom och göra fler människor medvetna om din verksamhets existens och erbjudanden.

6. Native-annonsering

Native-annonsering har en nära koppling till advertorials. Metoderna är väldigt lika – men ändå olika. Native annonsering är mycket mer ”förklädd” då annonsens innehåll i stort är utformat på samma sätt och med samma känsla som plattformen du annonserar på. Det viktigaste är därför att tonfallet matchar det övriga innehållet på webbplatsen så att det smälter in.

Native-annonsering fokuserar på att skapa värde för läsaren eller berätta en historia. Här är reklamdelen mycket mer diskret och handlar inte bara om ”Köp, köp, köp!”. Den fokuserar i stället på att berätta en historia, för att sedan smidigt svepa in ett omnämnande av din verksamhet eller dina produkter. Egentligen kommer native-annonsering oftast att skrivas av media själva – och inte du.

Läsaren kommer inte att uppfatta det som ”hardcore”-reklam, även om annonsen kommer att vara märkt som ”Sponsrad”. På så sätt kan du få kontakt med din målgrupp på ett helt nytt sätt, och i en annan miljö.

7. Affiliate marketing

Affiliatemarknadsföring kan i princip översättas till en prestationsbaserad form av digital marknadsföring som bygger på marknadsföring via partnerskap. En affiliate-partner kommer att se till att din verksamhet eller dina produkter nämns – och länkas till – på olika webbplatser. När någon klickar på din länk och går in på din hemsida får affiliatepartnern betalt.

I vissa fall väljer du att betala när användaren registrerar sig för något, köper något eller gör något annat. Det varierar och beror på vilken typ av verksamhet du har och vilken affärsmodell din affiliatepartnern har.

Klara – Färdiga – Kör!

… och kom i gång med din digitala annonsering. Med dessa 7 inspirerande exempel som grund, har du flera möjligheter att välja mellan. Och du behöver inte nödvändigtvis börja med alla på en gång. Prova en eller några annonseringsmetoder i taget för att testa om de fungerar för dig och din verksamhet.

Vill du prova att annonsera i ett digitalt marknadsföringsmaterial? Vårt koncept ger dig denna möjlighet. Vi erbjuder interaktiva broschyrer och professionella filmer som är annonsfinansierade. Så om en av dina kunder planerar att starta ett projekt med vår hjälp, kan du passa på att medverka med en bra och värdeskapande annons.

Förhoppningsvis känner du dig nu redo att förstärka din marknadsföringsstrategi med några nya digitala annonseringsmetoder. Du fixar det här!

Användbara tips som det här

Titta närmare på några av våra användbara tips och hitta inspiration till era marknadsföringsinsatser.

Håll kontakten

Följ oss på LinkedIn för att hålla kontakten. Få värdefulla insikter som hjälper dig att ta er marknadsföring till nästa nivå. Och håll dig uppdaterad om nya karriärmöjligheter.